Ik wil wel vegan worden maar… kaas

Ik raak vaak in gesprek over veganisme met non-veganisten. Gelukkig is er vaak interesse in het onderwerp en krijg ik veel vragen over me heen zoals ‘mis je dan niks?’. Vaak verbaasd als ik daarop antwoord dat ik écht niks mis en dat ik al het plantaardige eten wat ik nu eet ook nog eens veel lekkerder vind. Meestal eindigt het gesprek met iets als ‘Ik vind het knap hoor, ik zou het wel willen maar hou teveel van kaas’ of ‘ik zou wel vegan kunnen worden maar… kaas’. Of kip, bacon.. ik heb het allemaal wel gehoord. Ik vraag vaak waarom ze dan niet ‘vegan’ worden en dan alleen datgene waar ze zogenaamd niet zonder kunnen af en toe nog nuttigen?

Tips voor als je kaas mist op een plantaardig dieet:

Probeer nieuwe dingen. Tegenwoordig kun je bij supermarkten zoals jumbo en Eko Plaza veel verschillende soorten veganistische kazen vinden. Mozzarella, smeerkaas, geraspte kaas en plakjes kaas. Ook zijn er veel verschillende merken dus genoeg nieuwe producten om te proberen om te kijken welke jij het lekkerste vind. Who knew?

Maak je eigen plantaardige kaas. Pinterest staat vol met recepten om je eigen kaas te maken. Creamy ‘cheese’ sauce en plakjes kaas van kokos. Ik maak nu bijvoorbeeld zelf de lekkerste mac ‘n’ ‘cheese’ met cashewnoten, aardappelen, groenten en kruiden.

Ga uiteten bij veganistische restaurants. Omdat ik vroeger toen ik nog niet vegan was bijna iedere dag kaas at, was het bijna niet weg te denken uit mijn leven. Toch heb ik de stap genomen en mis ik het nu echt niet. Wel kan ik eens in de maand enorm genieten van vegan kaas op mijn pizza of in mijn tosti. Ook zijn er veel veganistische restaurants met bijvoorbeeld vegan pizza. Ik at een tijdje terug een super lekkere vegan cheeseburger bij Meatless District in Amsterdam.

 

Dr. Barnard heeft onderzoek gedaan naar de verslavende werking van kaas. Hij concludeerde dat kaas net zo verslavend is als morfine (bron). Daarom vind ik het ook helemaal niet gek dat je het moeilijk vind om de stap te nemen naar een plantaardig dieet, maar toch wil ik je vragen, wanneer je er over twijfelt, het gewoon te proberen.

Ik ben benieuwd naar jouw gedachtes hierover!

Written By
More from Josie

Wat de planeten voor onze persoonlijkheid betekenen

Astrologie is een heel breed concept waar veel mensen een andere kijk op...
Read More

3 Comments

  • Ik ben helaas ook zo iemand die o.a. kaas en chocola veel zou gaan missen. Maar vooral: als vegan ben je aanzienlijk meer tijd kwijt aan eten bereiden en details uitzoeken. Super knap dat anderen dat kunnen, maar momenteel niet zo voor mij weggelegd denk ik.

    • Chocola mis ik niet want ik kan bijvoorbeeld gewoon pure chocola eten, rijstemelk chocolade smaakt precies naar melkchocola, en ook chocolate chip cookies van LU hoef ik niet te laten liggen in de supermarkt. Je hebt wel gelijk dat je er in het begin iets meer tijd aan kwijt bent maar boodschappen doen voor mij gaat nu snel en ik weet precies wat en wel ik niet wil eten 🙂

  • Jup, guilty! 🙋🏽 Dit is waarom ik mezelf een ‘practical vegan’ noem. Ik eet zoveel mogelijk vegan, en glij af en toe flink uit de bocht met kaas of een goed stuk vlees. Ik kan me nu ook veel meer verheugen op het moment dat ik in een restaurant een goed stuk vlees bestel, een dikke pizza of iets in deze trant. Doordat ik het dan op een manier eet die éxtra lekker is kan ik het voor de rest goed laten staan. Werkt voor mij heel goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *