Negatieve gevoelens accepteren

In het leven ligt de nadruk op positiviteit en blijheid. Een goed gevoel is fijn, maar er moet ook plek zijn voor negatieve gevoelens. Ik heb mezelf aangeleerd om negatieve emoties te negeren, opzij te schuiven en me eroverheen te zetten. Dit heeft als gevolg dat ik hier na een lange tijd juist heel erg mee zit, omdat de gevoelens zich ophopen.

Ik associeer het tonen van mijn (negatieve) gevoel vaak met zwakte. Maar is dat eigenlijk wel zo? Hoe dichter je bij je gevoel blijft, hoe krachtiger je kunt zijn. Door je gevoel te onderdrukken, onderdruk je een gedeelte van jezelf. Veroordeel jezelf dus niet, maar wees nieuwsgierig: stel jezelf de vraag waar de gevoelens vandaan komen. Vind de gedachte die de negatieve emotie oproept, onderzoek deze en leer ervan. Het is een gedeelte van wie je bent, dus waarom zou je het onderdrukken? Je wordt hierdoor een stuk wijzer omdat je snapt waar het gevoel vandaan komt. Dit stimuleert jouw persoonlijke groei.

Kort gezegd: Je gevoel accepteren, geeft juist veel kracht. Het mag er zijn, want het maakt een deel uit van wie je bent.

1 Comment

  • Ik ken het Jill. Ik kon voorheen me echt helemaal *** voelen wanneer er een “negatief” gevoel voordeed in mezelf, ik wilde het niet toelaten maar dat is gewoon niet vol te houden. Ik probeer er sinds een korte tijd een studie van te maken, wanneer iets of iemand een naar gevoel bij mij naar boven brengt ga ik mezelf afvragen wat die persoon of waarom deze bepaalde situatie iets negatiefs in mij triggert. Best leerzaam, zo leerde ik mezelf ook beter kennen en herkennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *