Ben jij bewust van je innerlijke criticus?


De innerlijke criticus, ooit van gehoord? Je bent aan het winkelen en vol enthousiasme neem je een aantal kledingstukken mee naar het pashokje om te passen. Zodra je de eerste outfit aantrekt en jezelf aankijkt in de spiegel komt dat stemmetje tevoorschijn “je bent te dik” “je loopt voor lul als je dit aantrekt” “het staat je niet”.

Of misschien hoor elke dag dat kritische stemmetje bij elke stap die je onderneemt? Het is nooit goed genoeg, jij bent nooit goed genoeg. Is dit herkenbaar? … dat is je kritische stem die je aan het woord laat.

Hoe vaker je die innerlijke criticus de leiding geeft in jou leven hoe meer je zelf in die stem gaat geloven. Je gaat jezelf aanpraten dat je bepaalde dingen niet kunt en dat je niet goed genoeg bent waardoor je kansen aan je voorbij laat schieten. Het vervelendste van die kritische stem is dat hij je tegenhoud om echt te genieten van je leven.

Jarenlang liet ik die innerlijke criticus aan het woord, ik ging in haar woorden geloven. Ik begon mezelf te zien als een faler, een nietsnut, een plankje (geen vrouwelijke vormen), een halve jongen, ik vond dat ik een te grote neus had, lelijk haar en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik was me nooit bewust van die stem, het was er gewoon. Ik werd steeds onzekerder en liet kansen aan me voorbij schieten, ik voelde me veilig bij die kritische stem, zij hield mij in mijn comfortzone.

Die innerlijke criticus heb je zelf gecreëerd, dit gebeurd meestal door situaties waarin je pijn hebt ervaren. De innerlijke criticus wilt je behoeden voor meer pijn, ze wilt je dus beschermen. Hoe bot ze ook uit de hoek kan komen, ze bedoelt het goed en wilt ervoor zorgen dat je erbij hoort en geaccepteerd wordt.

Wil je van die innerlijke kritische stem af? Dan is het allereerst van groot belang dat je je beseft dat die innerlijke criticus zich in jou bevind, en dat jij niet die stem bent. Weten dat zij aanwezig is gaat je helpen de stem ook te herkennen zodat je haar kan geruststellen wanneer ze weer op de voorgrond treed “Ah daar is ze weer, er is niks aan de hand”. En stel jezelf dan de vragen of ze je probeert te waarschuwen of dat ze je onzeker maakt.
Vervolgens is het belangrijk dat je het tegenovergestelde terug doet, geef haar liefde, veiligheid en zekerheid.

OEFENING
Neem afstand wanneer de kritische stem naar boven komt en schrijf op wat de kritische stem je vertelt. En schrijf haar zoals je je beste vriendin zou schrijven, op een positieve manier “Kom op Leena, je kan het!”.

Laat jij je ook te vaak leiden door je innerlijke criticus?

Written By
More from Leena

Mijn haat-liefde verhouding

Ken je dat gevoel dat je ergens van houdt maar het ‘haat’...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *