Aandacht voor jezelf tijdens stressvolle periodes

We hebben allemaal periodes waarin we te maken hebben met stress, slapeloosheid en een ‘druk hoofd’. Tussen alle werkafspraken door vergeten we soms helemaal voor onszelf te zorgen. Wanneer een lesje yoga niet in onze drukke agenda past zijn er een paar kleine fijne dingen die je in je dagelijkse leven kunt toepassen.

Gewoontes kun je jezelf aanleren maar vaak gaat dit het beste als je het in kleine stapjes doet. Als je bijvoorbeeld meer water wilt drinken, kun je er een routine van maken om iedere ochtend een glas water te drinken. Wanneer dat een week lukt, drink je er iedere ochtend twee.

Schrijf voor je gaat slapen 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Beter nog: schrijf ze op in je dagboek. Waarom een dagboek goed is voor je mentale gezondheid heb ik hier geschreven.

Verwijder al je sociale media (tijdelijk) van je telefoon. Hoewel ik van mening ben dat social media soms super leuk en handig kan zijn, kan het soms ook voor teveel afleiding zorgen. Afleiding die je niet nodig hebt in stressvolle periodes.

Maak meer gebruik van lavendelolie. Lavendelolie heeft genoeg voordelen om standaard in huis te hebben: werkt tegen acne, tegen haarverlies en het werkt tegen stress. Ik spray wat lavendelolie of water op mijn kussen. Geloof me, het ruikt super lekker en werkt erg rustgevend.

Trakteer jezelf op huisgemaakte en gezonde maaltijden. In stressvolle tijden zijn we vaak geneigd slecht of vet te eten omdat we geen tijd maken voor onszelf – don’t do it. Je gaat je er alleen maar slechter door voelen.

Mediteer.

Hoe ga jij met stress om en hoe zorg je ervoor dat je genoeg tijd voor jezelf maakt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *