Meer ruimte in je hoofd creëren

We kennen het allemaal wel; van die periodes dat alles even te druk is in je leven. Je hoofd overstroomt, je slaapt slecht, je kunt je minder goed concentreren en elk ding is gewoon ‘teveel’. Dit gaat vaak gepaard met stress en somberheid. Vaak zoeken we dan afleiding door op ons telefoon te gaan en heel Instagram en Facebook af te scrollen, maar dit werkt bij mij vaak averechts. Je neemt dan onbewust toch erg veel (onnodige) informatie in je op en je geeft je hersens niet echt de rust en de aandacht die het eigenlijk nodig heeft.  Toch zijn er manieren om meer ruimte in je hoofd te creëren. En om wat meer rust in je lichaam te brengen.

Een rustige omgeving

Om te beginnen werkt het natuurlijk niet mee als je huis of je kamer rommelig en niet in orde is. Hier kun je lezen hoe je jouw huis meer zen kunt krijgen. Misschien heb je het niet helemaal door, maar vaak creëert veel rommeligheid in je directe omgeving ook voor een rommeltje in je hoofd.

Meditatie

Het is al vaak bewezen dat meditatie een hele gunstige werking heeft op je mentale gezondheid en je concentratie. Misschien denk je bij het woord meditatie meteen aan iets dat alleen voor hippie’s is. Maar meditatie is super hip tegenwoordig. Ik heb veel interviews gezien met succesvolle business mannen die regelmatig ook mediteren om zo meer rust in hun hectische leven te creëeren en hun gezondheid op peil te houden. Je hebt tegenwoordig veel meditatie apps die je op weg kunnen helpen in het begin, zoals de app ‘HeadSpace’. Ik vind die app persoonlijk heel fijn omdat je zelf kunt kiezen hoelang je mediteert, en wat voor soort meditatie je wilt gaan doen bijvoorbeeld voor creativiteit of depressie. Met die begeleiding bouw je het ook rustig op ( handig voor beginners!) Wist je bijvoorbeeld dat je niet eens uren achter elkaar hoeft te mediteren? Slechts 5 tot 10 minuten per dag heeft al een hele gunstige werking op je lichaam! Hier vind je nog meer meditatie tips.

Minder streng zijn voor jezelf

Ik merk dat wanneer ik gestressed ben dat ik juist harder voor mezelf ben. Dit komt doordat je al niet in zo’n lekkere ‘headspace’ zit en daardoor sneller de neiging hebt om negatief te denken. Ik ga dan tegen mezelf zeggen dat ik niet goed genoeg ben, dat ik het niet aan kan, dat ik me aanstel, dat ik eens meer moet gaan sporten, etc. Je kent het vast wel. Daarom is het juist fijn als je in lastige periodes van je leven eens wat minder streng bent voor jezelf. Trakteer jezelf op dat ene dagje niks doen,  eet dat extra ijsje, kijk een commedie film. Doe wat je echt blij maakt en weest niet zo streng voor jezelf. Je moet uiteindelijk echt je beste vriend(in) zijn.

Schrijven

Schrijf je gedachtes op in een speciaal, apart notitieboekje. Dus niet het boekje met al je to-do list’s, afspraken of andere dingen. Hierdoor creëer je namelijk een speciaal plekje voor jouw rust, en een plek waar je al je random gedachtes kwijt kan. Schrijf bijvoorbeeld op hoe je je voelt, wat er gebeurt is vandaag en hoe dat effect heeft gehad op jouw gedrag en gedachtes. Alles waar je mee zit en liever niet kwijt wilt bij andere. Voordat je je pen neerlegt en je boekje dicht doet, sluit de bladzijde af met alles waar je heel dankbaar voor bent, dit kan natuurlijk van alles zijn. Ben je dankbaar voor je vriendinnen? Je huisdieren? Die ene persoon die vandaag de deur voor je open hield. Door alles op te schrijven waar je dankbaar voor bent leer je jezelf aan om wat positiever te gaan denken. En positief denken geeft veel minder stress dan negatief denken.

Voeding

Let op je voeding! Er zijn veel vitamines en mineralen die natuurlijke ‘stress-verlichters’ zijn. Cashewnoten bijvoorbeeld zijn rijk aan tryptofaan, en dat is een stofje dat je lichaam omzet in het gelukshormoon ‘serotonine’. En ze zijn ook nog eens goed voor je hart. Ook heeft Omega-3 een positief effect tegen depressieve gevoelens. Probeer zo veelzijdig en gezond mogelijk te eten, of slik eventueel extra vitamines.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *