Hoe ga jij om met stress?

Een beetje gezonde spanning is goed voor ieder mens. Maar wanneer er teveel spanning aanwezig is in het lichaam, kan dat voor vervelende klachten zorgen. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van slaapproblemen, weinig eetlust en een slechte spijsvertering. Er zijn verschillende soorten stress en iedereen kan dit verschillend ervaren en hier anders mee dealen. Na een korte of lange stressvolle periode heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen en soms is het fijn om te weten hoe anderen hier mee omgaan, of zelfs stress voorkomen. Hoe ga jij om met stress?

Anouk: Ik vind het fijn om tijdens stressvolle periodes mijn gedachtes/gevoel in een dagboekje op te schrijven. Dit maakt mijn hoofd leeg en helpt mij relativeren! Daarnaast plan ik extra bewust ontspan en mediteer momentjes gedurende de dag in om tot rust te komen.

Kim: Als ik stress heb zorg ik er eigenlijk altijd wel voor dat ik een rust momentje kan pakken. Ik kijk dan een goede film, ga een stukje lopen of ik speel de Sims, haha. Ik zorg ervoor dat ik even helemaal kan ontspannen en niet aan stress hoef te denken. Het liefst wil ik yoga gaan doen om te ontspannen. En ohja, wat ook helpt is een heerlijk dagje strand!

Josie:  Wanneer ik een stressvolle dag heb (gehad) probeer ik ’s avonds mijn lichaam alweer wat rust te geven. Een douche met lavendel essentiële olie vind ik erg ontspannend. Als ik een stressvolle periode doorga probeer ik zo productief mogelijk te blijven. Kunst maken, schilderen, tekenen.. werkt ook heel ontspannend voor mij – ik ben dan echt eventjes in mijn eigen wereld en vergeet ik al mijn zorgen. Het geeft echt een voldaan gevoel om een wit canvas om te toveren tot iets moois of kleurrijks, al mijn gevoelens blijven dan in dat doek.

Leena: wanneer ik stress emotie(s) ervaar zijn er een aantal kleine dingen die ik toepas. Één daarvan is om heel bewust adem te halen. Ik visualiseer dat ik al mijn negatieve emoties wegblaas en positievie emoties inadem. Wat voor mij ook heel goed werkt is de gedachten dat zitten stressen niet zorgt voor oplossingen. Even een voorbeeld: Je hebt nog een telefoonrekening openstaan, je hebt alleen geen geld om deze te betalen. Je krijgt dan automatisch “dreig brieven” dat je het openstaande bedrag binnen een x aantal dagen moet betalen. Je kan hierdoor gaan zitten stressen en denken in problemen OF je kan denken “stressen zorgt er niet voor dat ik ineens geld op mijn bankrekening heb staan”. Je haalt even diep adem, treft een regeling en betaald zodra ja geld hebt. Denken in oplossingen gaat je stress verminderen, denken in problemen laat je stress toenemen.

Written By
More from Josie

Mijn edelstenen collectie

Sinds een tijd ben ik weer helemaal into de edelstenen. Niet alleen...
Read More

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *